Latvijas studentu čempionāta reglaments
1. Pamatnoteikumi
1.1. 16. Latvijas čempionāta dibinātājs spēlē "Kas? Kur? Kad?" skolēnu vidū (turpmāk – čempionāts) – Intelektuālo spēļu klubs. Dibinātājs izveido organizācijas komiteju, apstiprina nolikumu, nosaka balvas un apbalvo uzvarētājus.
1.2. Čempionāts notiek ar mērķi radīt apstākļus jauniešu garīgai un tikumiskai audzināšanai, apzināt jauniešu radošo potenciālu, noskaidrot Latvijas spēcīgākās komandas, popularizēt un tālāk attīstīt “Ko? Kur? Kad?".
1.3. Čempionātā atļauts piedalīties komandām, kuras atbilst šim Nolikumam un atbilst tā prasībām.
1.4. Čempionāts notiks 2025. gada 5. aprīlī.
2. Izpildstruktūras
2.1. Čempionāta izpildinstitūcijās ietilpst: organizācijas komiteja, redakcijas grupa, spēļu žūrija un apelācijas žūrija.
2.2. Čempionāta organizācijas komiteja:
izstrādā čempionāta nolikumu un uzrauga tā ievērošanu;
apstiprina redakcijas grupas un žūrijas personālo sastāvu;
apstiprina čempionāta rezultātus un nosaka uzvarētājus;
pieņem lēmumus strīdīgās un konfliktsituācijās.
2.3. Organizācijas komitejas sastāvu veido un apstiprina Dibinātājs.
2.4. Par Čempionāta sagatavošanu atbildīgā redakcija sagatavo tam spēles paketi, kurā iekļauti jautājumi, pareizās atbildes, instrukcijas punktu skaitīšanai, informācijas avoti, informācija par jautājuma autoriem, komentāri.
2.5. Spēles žūrija izskata dalībnieku atbildes un pieņem lēmumus, vai atbildes skaitīt, un uzrauga komandu atbilstību Nolikumam.
2.6. Apelācijas žūrija izskata apelācijas un pieņem lēmumus par to pieņemšanu.
3. Čempionāta dalībnieki
3.1. Čempionātā drīkst piedalīties komandas, kuru sastāvā ir Latvijas iedzīvotāji. Dalībnieki no citām valstīm tiek uzņemti pēc vienošanās ar orgkomiteju. Vecuma ierobežojums: komandas spēlētāju dzimšanas datumam jābūt ne agrākam par 01.09.2000.
3.1.1. Čempionāts var būt ieejas turnīrs starptautiskajam studentu turnīram, ja tāds tiek rīkots. Lai kvalificētos biļetei, komandas pieteikumā jāiekļauj vismaz četri cilvēki ar dzimšanas datumu ne agrāk kā 01.09.2001. Tas saistīts ar to, ka starptautiskajos studentu turnīros vecuma ierobežojums ir stingrāks. Ja komanda, kas ieņēmusi augstāko vietu starp biļetes pretendentiem, nevar to izmantot, orgkomiteja patur tiesības nodot biļeti nākamajai komandai.
3.2. Spēles maksa – 0,00 EUR no komandas.
3.3. Lai piedalītos čempionātā, katrai komandai jāreģistrējas, jāiesniedz Čempionāta orgkomitejā pieteikums ar komandu sarakstu Organizācijas komitejas noteiktajā formā.
3.4. В заявку команды входит от 3 до 8 игроков, из которых команда самостоятельно избирает капитана.
3.5. Komandas kapteinis ir tās vienīgais pārstāvis jebkurās sarunās ar organizācijas komiteju un žūriju. Kapteiņa īslaicīgas prombūtnes gadījumā komandai ir tiesības deleģēt jebkuru citu spēlētāju konkrētiem reprezentatīviem mērķiem.
3.6. Katrai komandai, kas piedalās čempionātā, vienlaikus pie spēļu galda drīkst būt ne vairāk kā 6 spēlētāji. Maiņas čempionāta laikā ir atļautas tikai sacensību rīkotāja paziņotos pārtraukumos.
3.7. Komanda drīkst piedalīties Čempionāta spēlēs, ja spēles sākumā pie galda ir ne vairāk kā seši un ne mazāk kā trīs cilvēki no deklarētā sastāva.
3.8. Ja izrādīsies, ka komandā ir iekļauti nedeklarēti spēlētāji vai spēlētāji, kuri neatbilst nolikuma prasībām individuālajos apļos, komandas rezultāti šajās kārtās tiks dzēsti. Šajā gadījumā organizācijas komitejai ir tiesības izskatīt jautājumu par komandas diskvalifikāciju.
4. Čempionāta norises sistēma
4.1. Čempionāts sastāv no četrām kārtām pa 15 jautājumiem.
4.2. Komandas vietu čempionātā nosaka jautājumu skaits, uz kuriem komanda atbild pareizi. Par uzvarētāju tiek pasludināta komanda, kas atbildēs uz visvairāk jautājumiem. Ja šis rādītājs ir vienāds, komandas tiek uzskatītas par dalītām vietām. Gadījumā, ja starp pretendentiem uz godalgotajām vietām (no pirmās līdz trešajai) ir neizšķirts, vietas netiek dalītas, bet tiek rīkota “šaušana”. Uzvarētājs tiek noteikts ar papildu jautājumiem. Pirmkārt, trīs papildu jautājumu sērija. Neizšķirta gadījumā ir ceturtais papildjautājums. Neizšķirta gadījumā ir piektais papildjautājums. Ja pēc piektā papildjautājuma rezultāts ir neizšķirts, augstāku vietu iegūst komanda ar augstāku reitingu piecos čempionāta posmos. Vienādu vērtējumu gadījumā tiek uzskatīts, ka komandām ir dalītas vietas. Apelācijas par "šaušanas" jautājumiem netiek pieņemtas.
5. Čempionāta spēļu vadīšana
5.1. Visas komandas spēlē vienā laikā un vienā telpā.
5.2. Komandu uzdevums ir sniegt savlaicīgu atbildi uz Saimnieka uzdoto jautājumu.
5.3. Atbildes tiek sniegtas rakstiski. Atbilžu kartītē jānorāda komandas nosaukums un jautājuma numurs.
5.4. Atbildes tiek sniegtas ar komandām krievu valodā, ja vien jautājums vienā vai otrā veidā neliecina par citu atbildes variantu.
5.5. Pirms ekskursijas sākuma Saimnieks veic šādas darbības:
pārbauda mikrofonu un akustisko sistēmu;
iepazīstina ar sevi un visiem žūrijas locekļiem (ja tā ir pirmā kārta vai ir notikušas izmaiņas);
iepazīstina spēlētājus ar laika skaitīšanas sistēmu, atskaņo visus izmantotos laika signālus (ja raunds ir pirmais vai ir notikušas izmaiņas);
atgādina konkursa nosaukumu, kārtas numuru vai nosaukumu, kārtas jautājumu skaitu;
ja komandas ar roku uzraksta komandu numurus uz kartītēm, paziņojiet komandu numurus (ja pirmā kārta) un dodiet komandām laiku, lai šīs kārtas kartītēs aizpildītu šo laukumu;
ja komandas ar roku raksta uz kartītēm jautājumu numurus, izskaidro jautājumu numerācijas specifiku (nepārtraukta numerācija, numerācija no pirmā jautājuma u.c.) un dod komandām laiku šīs kārtas kartītēs aizpildīt šo lauku;
ziņo par izmaiņām iepriekšējās kārtas provizoriskajos rezultātos, salīdzinot ar iepriekš paziņotajiem rezultātiem (ja kārta nav pirmā);
paziņo žūrijas pieņemtos lēmumus par noteikumu pārkāpumiem, kas notikuši iepriekšējā kārtā (ja kārta nav pirmā);
pārbauda komandu gatavību spēlei. Komanda var paziņot, ka tā nav gatava, ja tā nav nodrošināta ar šajos noteikumos paredzētajiem materiāliem vai ekipējumu vai tai nav nodrošināta iespēja skaidri sadzirdēt Prezentētāju. Šajā gadījumā klātesošajiem organizācijas komitejas locekļiem ir jānodrošina nepieciešamie materiāli un aprīkojums vai jānodrošina normāla dzirdamība pirms kārtas pirmā jautājuma uzdošanas.
5.6. Prezentētājs paziņo jautājuma numuru un pats uzdod jautājumu. Ja jautājums satur netekstuālus elementus, Prezentētājs tos atveido pats vai vada to reproducēšanu, ievērojot jautājuma tekstā sniegtos norādījumus. Kad tiek atskaņoti elementi, kas nav teksta elementi, visiem spēlētājiem ir jābūt iespējai tos apskatīt, neizejot no savām vietām. Izlasot jautājumu, prezentētājs nedrīkst īpaši izcelt pēdiņas un citas pieturzīmes, kā arī izmantot lielos burtus, ja vien jautājumu paketes autors nav skaidri norādījis citādi.
5.7. Kamēr jautājums tiek lasīts un tiek atskaņoti elementi, kas nav teksta elementi, komandām jāpaliek pēc iespējas klusākam.
5.8. Pēc jautājuma izlasīšanas Saimnieks pasaka vārdu “Laiks”, pēc kura sākas neto laika atpakaļskaitīšana, kas vienāda ar 60 sekundēm.
5.9. Diskusijas minūtes laikā spēlētājiem ir aizliegts iejaukties citās komandās, atstāt savas vietas, atgriezties savās vietās, izmantot jebkāda veida uzziņu grāmatas un publikācijas, kā arī aprīkojumu, ar kuru var piekļūt uzziņu grāmatām un publikācijām, izmantojot saziņu. jebkāda veida ierīces, ar kurām jebkādā veidā sazinās jebkurš cits, nevis viņa komandas spēlētāji, kas spēlē attiecīgajā kārtā. Ja komanda pārkāpj šo Nolikuma punktu, Spēļu žūrijai ir tiesības anulēt komandas rezultātus no kārtējās kārtas sākuma. Atkārtota pārkāpuma gadījumā Spēles žūrijai ir tiesības vērsties Organizācijas komitejā ar ierosinājumu diskvalificēt komandu.
5.10. 10 sekundes pirms diskusijas minūtes beigām tiek dots signāls, ka atlikušas 10 sekundes. Diskusijas minūtes beigās Moderators dod signālu “diskusija beigusies”. Ar to diskusijas minūts noslēdzas. Prezentētājs atskaita 10 sekundes, līdz komandas pieraksta savas atbildes, un dod signālu “lūdzu, savāc atbildes”.
5.11. Laicīgi atbildi iesniegusī komanda ir tā, kuras kapteinis (spēlētājs) ar atbildi pacēla roku pirms signāla “lūdzu, savāc atbildes”. Ja komandas kapteinis nepacēla roku ar karti pirms signāla “lūdzu apkopot atbildes”, nolaida to pēc signāla “lūdzu savāc atbildes”, ja karte tika nomainīta vai atbildē veiktas kādas izmaiņas pēc signāla “lūdzu apkopot atbildes”, atbilde tiek uzskatīta par iesniegtu. Otrais informē komandu un paziņo spēles žūrijai, ka atbilde tika iesniegta novēloti. Spēles žūrijai ir tiesības šo atbildi atzīmēt kā vēlu un neieskaitīt.
5.12. Ja komandai nav atbildes, tad tiek dota kartīte ar domuzīmi.
5.13. Pēc signāla “lūdzu savāc atbildes” Sekundes sāk vākt kartītes no komandām un nodot tās spēles žūrijai.
5.14. Pēc atbilžu apkopošanas prezentētājs nolasa pareizo atbildi. Ja pareizā atbilde satur netekstuālus elementus, Prezentētājs tos atveido pats vai vada to atveidi, ievērojot atbildes tekstā sniegtos norādījumus.
5.15. Saimnieka paziņotā pareizā atbilde neuzliek nekādus pienākumus Spēles žūrijai, skaitot atbildes. Žūrijai ir tiesības ieskaitīt atbildes, kas atšķiras no Saimnieka paziņotajām atbildēm, nevis Uzņēmēja paziņoto atbildi (piemēram, Saimnieka kļūdas gadījumā).
5.16. Saņemot kartītes ar atbildēm uz jautājumu, Spēļu žūrija sadala tās divās grupās: tajās, kuras ieskaita, un tajās, kuras neskaita, saskaņā ar “Komandu viktorīnu ar protokolu nolikumu” 1.7.3. un 1.7.4. Kārtas (KVRM)”. Rezultātus žūrija ieraksta tabulā.
5.17. Pēc pareizās atbildes paziņošanas uz kārtas pēdējo jautājumu, Saimnieks izsludina pārtraukumu, norādot pārtraukuma ilgumu un nākamās kārtas sākuma laiku (ja raunds nav pēdējais).
5.18. Kārtas provizoriskos rezultātus pārtraukumā pēc kārtas summē žūrija un paziņo rīkotājs. Kamēr nav paziņoti provizoriskie kārtas rezultāti, spēlētājiem ir aizliegts sazināties ar žūriju.
5.19. Ja pēc spēles provizorisko rezultātu paziņošanas komanda uzskata, ka tās atbilde netika ieskaitīta spēles žūrijas tehniskas kļūdas dēļ, tad komandas kapteinim (un tikai viņam) ir tiesības tuvoties Spēļu žūrijas galdam. 5 minūšu laikā pēc provizorisko rezultātu paziņošanas ar pieprasījumu vēlreiz pārbaudiet viņa komandas rezultātus. Aizliegts uzsākt diskusiju ar Spēles žūriju par komandas atbilžu ieskaitīto/neatbilstošo pareizību.
5.20. Citu spēlētāju apelācijas spēles žūrijai ir aizliegtas.
5.21. Piekļuves ierobežojums
5.21.1. Visiem spēlētājiem ir aizliegts jebkurā laikā bez īpašas spēles žūrijas atļaujas:
iepazīties ar kartīšu saturu ar citu komandu atbildēm;
pieskarieties kartītei ar savas komandas atbildi pēc tam, kad šī kartīte ir nodota Otrajam. Jo īpaši komandas kapteinis nedrīkst pieskarties savas komandas atbilžu kartītēm, sazinoties ar spēles žūriju;
pieskarieties sākotnējo rezultātu tabulai, ja tabula tiek saglabāta manuāli;
strādāt ar datoru, kas tiek izmantots rezultātu aprēķināšanai.
5.22. Spēles žūrijas locekļiem ir aizliegts pateikt spēlētājiem citu komandu atbildes. Ja kādas komandas atbildes tiek publiskotas, tas jādara anonīmi.
5.23. Spēles žūrijai ir aizliegts pieprasīt komandām savas atbildes precizēšanu.
5.24. Saimniekam un spēles žūrijai ir stingri aizliegts sniegt jebkādus mājienus jebkurai no spēlējošajām komandām.
6. Apelācijas.
6.1. Komanda var iesniegt šāda veida apelācijas:
• komandas prasība saskaitīt atbildi, kas neatbilst (pilnībā nesakrīt) autora, bet ir arī pareiza (apelācijas komandas ieskatā) – aicinājums saskaitīt atbildi. Apelācijas žūrija izskata apelācijas pret rezultātu saskaņā ar “Komandu viktorīnas ar minūšu raundu (TQM) noteikumiem” 1.6.1. un 1.7.
komandas prasība noņemt jautājumu, ko tā uzskata par nepareizu fakta kļūdas dēļ paša jautājuma tekstā vai autora atbildē, ir apelācija pret nepareizību. Redaktora noteiktie ieskaites kritēriji vai spēles žūrijas ieskaitītās atbildes papildus autora atbildēm ir līdzvērtīgas komentāram un nevar būt par pamatu apelācijas iesniegšanai jautājuma noņemšanai.
6.2. Par vienu un to pašu jautājumu katrai komandai ir tiesības iesniegt tikai viena veida apelāciju – vai nu saņemt atbildi, vai arī noņemt nepareizo jautājumu.
6.3. Apelācijas par atbildes neieskaitīšanu citai komandai netiks pieņemtas.
6.4. Komandas kapteinis vai viņa aizstājējs ne vēlāk kā noteiktajā termiņā iesniedz apelāciju Apelācijas žūrijai elektroniski (iesniegšanas veidlapu nodrošina organizatori). Apelāciju iesniegšanas termiņš par pirmās un otrās kārtas jautājumiem ir 30 minūtes no trešās kārtas provizorisko rezultātu paziņošanas brīža. Apelāciju iesniegšanas termiņš par trešās un ceturtās kārtas jautājumiem ir 20 minūtes no ceturtās kārtas provizorisko rezultātu paziņošanas brīža.
6.5. Apelācijā jānorāda:
Pārsūdzētā jautājuma numurs.
Komandas sniegtā atbilde.
Apelācijas saturs.
6.6. Apelācijas saturā skaidri jānorāda, uz kuru no 6.1. punktā minētajām kategorijām apelācija attiecas. Komandas argumentācijai jābūt skaidri izklāstītai – kāpēc tā uzskata savu atbildi par pareizu vai jautājumu par nepareizu. Argumentu pamato ar detalizētu atsauci uz avotu, kas sniegtu informāciju, kas ļautu pārbaudīt šo apgalvojumu (jānorāda informācijas avots (vai avota citātu fotokopijas), vai interneta lapas adresei pievienots apelācijai).
6.7. Žūrija vienmēr noraida apelācijas:
aizstāvot formālo atbildi;
visi pamatojumi, kuru pamatā ir fakts, ka ir grūti vai neiespējami atrast atbildi uz šo jautājumu.
6.8. Jautājums tiek uzskatīts par nepareizu, ja jautājuma vai autora atbildes tekstā ir būtiska faktu kļūda.
6.9. Apelācijas tiek izlemtas ar vienkāršu Apelācijas žūrijas balsu vairākumu (vairāk balsu par nekā pret). Ja tiek pieņemta apelācija par pareizu atbildi, atbilde uz šo jautājumu tiek ieskaitīta visām komandām, kas sniegušas identisku atbildi. Atbildes identitātes pakāpi nosaka žūrija. Ja apelācija par nepareizību tiek pieņemta, jautājums tiek noņemts.
6.10. Apelācijas žūrijai nav jāierobežo apelāciju izskatīšana ar apelācijā norādītajiem argumentiem.
6.11. Apelācijas žūrijai ir tiesības savā darbā ar padomdevēju balsojumu iesaistīt jebkurus speciālistus, arī spēlētājus no spēlējošajām komandām.
6.12. Apelācijas žūrijai ir pienākums komentēt pieņemto lēmumu. Žūrijas pienākums, formulējot savu spriedumu, ir godīgs pret visām spēlējošajām komandām, jautājumu autoriem un redaktoriem.
6.13. Apelācijas žūrijas lēmumi ir galīgi un nav pārsūdzami.
7. Spēles ētika
7.1. Visiem spēles dalībniekiem – spēlētājiem, Saimnieks, Sekundāri, Žūrijas locekļi, jautājumu autori, paku sastādītāji – ir pienākums ievērot vispārpieņemtos ētikas standartus, kas ietver ne tikai noteikumu ievērošanu. Šī koncepcija ietver draudzīgumu un savstarpēju cieņu pret visiem spēles dalībniekiem un skatītājiem un vēlmi radīt draudzīgu atmosfēru spēlē.
7.2. Sacensību laikā, īpaši skatītāju klātbūtnē, komandas dalībniekiem ar savu uzvedību un izskatu jācenšas saglabāt izveidojušos iespaidu par ChGK spēlētājiem kā intelektuālo eliti. Ir nepieņemami ierasties spēlēs nevīžīgā apģērbā un apavos, īpaši alkohola vai narkotiku reibumā.
7.3. Kārtai izvēlēto jautājumu autors nedrīkst piedalīties šajā kārtā, kā arī nekādā veidā izpaust šo jautājumu saturu to komandu spēlētājiem, kuras gatavojas tajā piedalīties. Ja šāda izpaušana (“eksponēšana”) notikusi tādu apstākļu dēļ, ko nevar ietekmēt paketes autors vai sastādītājs, viņiem nekavējoties jāpieliek visas pūles, lai nodrošinātu, ka “atklātie” jautājumi turnīrā netiek uzdoti.
7.4. Ja rezultātu tabulā tiek atklāta viņiem labvēlīga kļūda, komandai ir pienākums pēc iespējas ātrāk par to ziņot spēles žūrijai.
7.5. Pēc spēļu pabeigšanas komandai ir jāatstāj savs spēles laukums pēc iespējas tīrāks.
7.6. Visiem spēles dalībniekiem ir pienākums:
izvairieties no publiskiem paziņojumiem, kas ir aizskaroši jūsu kolēģiem, mutiski vai rakstiski, tostarp dažādos forumos un informācijas lapās internetā;
atturēties no nepamatotām apsūdzībām par citu spēlētāju negodīgu spēli;
nepieļaut darbības pret citiem spēlētājiem vai sacensību dalībniekiem, kas provocē viņus pārkāpt noteikumus vai ētikas standartus;
Čempionāta organizācijas komiteja